mandag den 24. oktober 2011

Tilbage til intervallerne

Så løb jeg tør for efterårsferie.
En del af den foregik på Falster og selvfølgelig havde jeg løbeskoene med. Det er altid sjovt at løbe nye steder, og selvom vejret var koldt og ret så blæsende, fik jeg mig et par meget dejlige løbeture på Det Falsterske Dige og det er fortsat en opgave at finde ud af hvad passende påklædning til dagens vejr-udfordring skal være.

Jeg hader at fryse og samtidig med at min fedtprocent på tilfredsstillende vis er raslet ned siden sidste år ved denneher tid, er der jo også røget noget isolering og det er svært at regne ud hvor meget tøj der skal til.
Foreløbig har jeg fundet ud af at min helt vand- og vindtætte Nike-løberegnjakke er rigtig god til at holde på varmen og nem at lyne ned og rulle sammen om livet når den bliver for tæt og varm.

Nåmen i dag fik jeg i allerhøjeste grad varmen, da programmet stod på "mælkesyretærskel-intervaller". 
De er på 1200 meter og altså noget længere end Vo2-max'erne, men heldigvis også knap 30 sekunder langsommere og et pace på 5.30 er ikke urimeligt, så det var ikke nær så hårdt som sidst.

Det blæste rigtigt meget, så jeg løb over i skoven, hvor der næsten altid er læ. Desværre skygger træerne også for noget satellit-modtagelse, så det var rigtigt svært at finde og holde tempoet stabilt. Meget irriterende at løbe og kigge så meget på uret, jeg er nødt til at finde ud af at programmere nogle bip ind i det til at hjælpe mig lidt på rette spor.


Flot er der ellers ovre i skoven på denne tid, selvom jeg ikke havde så meget overskud til at nyde farveeksplosionen. På vej hjemad efter det sidste interval havde jeg dog ork til lige at tage et billede af skovens  mest besynderlige træ, der er sådan to - eller måske tre - bøgetræer der er vokset op meget tæt på hinanden og nu er helt flettet ind i hinanden.


2 kommentarer:

  1. Jeg kom til at smile da jeg læste om dine intervaller fra sidste uge - at du havde lyst til at tude på et tidspunkt. Det kan jeg virkelig identificere mig med, jeg vidste i sidste uge ikke om jeg skulle tude eller brække mig på et tidspunkt mens jeg tog intervallerne. Endte dog med simpelthen at løbe dem.....
    De er lede men jeg tror at det kan betale sig at holde ud, for de hjælper jo.
    Nu ved jeg ikke hvilket ur du har, men hvis du har Garmin kan du få det til at bippe hvis du kommer under et bestemt tempo osv. Men det ved du måske alt om i forvejen.

    SvarSlet
  2. Hej Kirsten
    Jeg har et forerunner GPSur og jeg ved at det kan programmeres til at bippe på de helt rigtige tidspunkter....jeg er bare ikke helt sikker på hvordan jeg skal få det til det =)
    Jeg har kun ganske lidt erfaring med intervaller, men den smule jeg kender til dem siger mig jo at de virker rigtigt godt og at effekten også ret hurtigt kan mærkes ihvertfald på mit beskedne niveau. Så det glæder jeg mig til. Næste års mål må være at kunne løbe hurtigere end min datters 13 årige veninde, der løb et eller andet 5 kilometers kvindeløb på 25 minutter. Du godeste.

    SvarSlet