onsdag den 18. januar 2012

Løbebåndsbetragtninger

Det er svært at piske en stemning op omkring løbebåndsløb, selvom guderne skal vide at man har utroligt god og uforstyrret tid til at tænke over sagerne, mens man løber der uden at komme ud af stedet.

Det er dejligt at løbe i motionscenteret på denne årstid, fordi det er pivende koldt udenfor og man slipper for den indre diskussion om hvorvidt man skal risikere forfrysningerne på en kommende løbetur.
Man får rig mulighed for at arbejde på den mentale del af at acceptere sveden når man bliver varm, for dét bliver man derinde i den airconditionerede maskincirkulerede luft. Og det kan man jo glæde sig over når man til sommer igen aser rundt i varmen udenfor og krydser vejen på jagt efter et par meters skygge...
Der kan gå timevis før jeg fryser igen efter en halv time på løbebåndet.

Heldigvis giver løbebånd og fitnesscenter mig mulighed for at prøve nogle ting jeg ikke plejer, som for eksempel  at undersøge det her barfodsløb lidt nærmere i strømpesok-versionen.


Nåe ja, jeg har bestilt nogle barfodsløbesko så jeg kan fortsætte ud af dén tangent udenfor uden at bekymre mig om alle de ting jeg ikke har lyst til at træde på ude i den vilde natur. Og jeg glæder mig til at prøve dem af både inde og ude.

Jeg starter seancen på løbebåndet med en kilometers roligt strømpesok-løb, tager sko på og gir den noget mere gas og slutter med en spurt når jeg slet ikke kan holde trummerummen ud mere og vil gøre hvad som helst for at blive færdig i en fart.
Løbebåndet viser km/t, så det er svært at regne gennemsnitstider ud mens jeg løber og det viser sig, at 12 km/t ikke føles nær så hårdt som 5 min./ km.

Jeg planlægger stadig at løbe nogle dage i træk på løbebåndet for at kompensere for min modvilje mod at løbe mere end en halv times tid ad gangen der, og så lægge en lidt længere tur udenfor i weekenderne.
Derudover skal jeg prøve det der sjipning og hvis dét er sjovt får jeg måske mod på at prøve andre fitness-centerhold.

Styrketræningen klarer jeg hjemme - i stedet for i motionscenterets styrketræningsrum, der findes lidt afsides i kælderen sammen med omklædningsrummene og som har været temmeligt testostron-beklumret de gange jeg er gået forbi. 
Fysioterapeutens input til nyttige øvelser sammen med en balance-plade og min egen tortur med den der planke-øvelse tager kun kort tid og jeg har gennemført mit lille S/M program hver dag (dog ikke altid uden at bande) siden starten af december og begynder omsider at kunne mærke fremgangen i form af mærkbart bedre core-muskler. Det giver lyst til at blive ved når man kan mærke at det virker.


4 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med dit barfodsløbsforsøg. Det glæder jeg mig til at høre mere om. Og ja, det er frygtelig kedsommeligt på et løbebånd. Jeg håber altid på, at man kan komme i en eller anden form for trance. Måske sker det bare meget senere?

    SvarSlet
  2. Jeg har virkelig prøvet på at finde ind i den der trance (eller at "se noget andet i fjernsynet", som min far kalder det, når han rutinemæssigt falder i søvn lige før sporten i nyhederne)og jeg plejer at være god til de når jeg løber ude i naturen, men jeg kan heller ikke finde ud af det på løbebåndet. Jeg kan ikkeengang rigtigt koncentrere mig om min lydbog, så jeg får virkelig fuld valuta for pengene i motionscenteret. Øv.

    SvarSlet
  3. Jeg blev jo inspireret af dit strømpefodsløb og var på løbebånd i går og ja, det er en spøjs oplevelse. Det er muskler i ankler og fødder jeg slet ikke mærker med skoene på, men som blev meget tydeligt på strømpesokker. Placeringen af fødderne er anderledes. Det var......ret behageligt. Må hellere lige prøve igen i morgen bare for at se om det nu også er rigtigt ;)

    Spændt på at høre om dine erfaringer.

    SvarSlet
  4. Ja, den meget direkte kontakt med underlaget gør at man bliver meget bevidst om hvordan man sætter fødderne i.
    Jeg er stadig meget fascineret af den skrækblandede fryd over at kroppen tilsyneladende ret godt ved hvad den skal gøre for ikke at komme til skade når man dropper støddæmpningen fra skoene.

    SvarSlet