søndag den 22. januar 2012

En herlig søndag og en løbetur udenfor

På løbebåndet, når jeg har taget sko på efter strømpesok-delen af min træning, har jeg tit tænkt på, at det er svært at holde fast i at lande fremme på foden når man har almindelige sko på fødderne, men i dag da jeg var ude og løbe UDENFOR i mine almindelige sko, kunne jeg tydeligt mærke at der var noget galt. Eller ihvertfald helt anderledes.

Det ene ben foran det andet er ikke noget der kræver stor koncentration og i starten af turen var jeg optaget af at vælge musik på Ipoden og tænke over om jeg havde tøj nok på - der var kun 2 graders varme.
Og så var der desuden lidt sjap-glat på vejene og jeg måtte hurtigt planlægge en lille omvej, da den grusvej jeg havde tænkt mig at løbe på, var oversvømmet af slush-ice-sjap. Så kom der en bakke og en cykelklub jeg skulle holde mig klar af og først ret langt væk hjemmefra, lagde jeg mærke til at noget var sært.
Der var en mærkelig lyd og jeg slukkede for musikken for at finde ud af hvor den kom fra og opdagede at det var mine fødder, der sagde en helt anden lyd end de plejer og først da blev jeg opmærksom på at jeg alligevel har taget noget med over i mine almindelige løbesko fra strømpesok-seancerne.

Det blev til små 10 kilometers løbetur i komfortzonen, hvor jeg nød vejret - selv da det begyndte at sne ret så meget - og naturen.
Nogengange kan det sikkert være rigtigt godt med noget løbebåndstrummerum til at sætte udendørsløbeturene lidt i perspektiv.

4 kommentarer:

  1. Jeg tænkte straks på, at du med lidt flere ændringer i din løbestil kan ende med, at du kan lave musik imens du løber ved, at skifte stil undervejs :-)

    SvarSlet
  2. ja, det ville da også bryde monotonien noget. Men een løbestil er rigeligt at holde styr på for mig, så det må blive ved tanken.

    SvarSlet
  3. Jeg prøvede lige at løbe et par minutter på båndet uden sko på - inspireret af dig. Det var ikke særlig behageligt, var lidt for hårdt når man nu er vant til sko - men jeg landede helt klart på forfoden. Det kan godt være jeg skal prøve igen og se om det bliver bedre med tiden....

    SvarSlet
  4. For mig var det helt ligetil at lande blødt og fjedrende på forfoden og fornemmelsen af kroppens eget støddæmpningssystem stod lysende klart for mig efter bare enkelte skridt.
    Næsten alle løbere jeg kender har på det seneste forsøgt sig med at smide skoene og sætte hastigheden ned på deres løbebånd (ja, jeg har rablet rigtigt meget om hvor sjovt jeg syntes det føltes) men jeg kan godt høre at det ikke er alle der har haft samme aha-oplevelse ud af det som jeg.

    SvarSlet