onsdag den 13. juni 2012

Orienteringsløbsdebutant

I går løb jeg city-orienteringsløb i København, sammen med en veninde, der er ligeså dårlig til at finde vej som jeg er.

Løbet startede fra Kastellet, og da jeg blev hostet op af metroen på Kgs Nytorv og passerede et summende Nyhavn på vej ud og løbe, tænkte jeg godtnok på om ikke vi i stedet skulle investere vores sommeraften i noget med en fadøl ved havnen.

Men afsted kom vi og indenfor voldene på Kastellet lagde vi stærkt ud med at lede længe efter start-området.
Vi så godt et par små skilte, men var enige om, at det ville være alt for let at følge dem, når nu det var et orienteringsløbsarrangement.

Til sidst spurgte vi højst ureglementeret nogle orienteringsløbere om vej og i startfeltet var der masser af andre begyndere som os og endnu flere erfarne orienteringsløbere, der vidste præcis hvad de lavede og gerne kom med gode råd.

Afsted kom vi i den rigtige retning og det viste sig at være væsentligt nemmere at holde styr på vores placering på kortet end forventet.
Det meste af tiden havde jeg ingen anelse om hvor i byen vi befandt os, men jeg vidste præcis hvor på kortet vi var og i hvilken retning vi skulle efter den næste post og lod min veninde om at udpege seværdighederne, for hun vidste tilgengæld præcist hvor vi var i byen.


Det var en sjov måde at løbe på og vi blev overraske hver gang løbeurene bippede en kilometer mere ind, for i jagten på posterne bemærkede vi slet ikke hvor langt vi løb, det var hele tiden bare lige til anden vej på venstre hånd og næste post. Og også lidt er-du-rigtigt-klog-husk-at-kigge-os-for-før-vi-kaster-os-ud-på-kørebanen, for man blev helt opslugt af kort og hushjørner og spejdende blikke efter næste post.

Efter en intens slutspurt op ad en kort bakke kom vi lettede og lidt overraskede i mål og forsøgte at overbevise arrangørerne om, at når der var et hold med to blonde damer på, så burde de altså have en medalje hvis de kom i mål....

Vi blev nummer 6 i vores klasse, ud af 32 hold.

Jeg er ikke færdig med at løbe orienteringsløb, selvom jeg ikke er sikker på det er ligeså sjovt at løbe efter kort ude i skoven. Jeg tror man kan få lov at være med på en prøvegang eller to hos en klub i nærheden og det er jeg nok nødt til lige at give et forsøg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar