søndag den 31. juli 2011

Mit Løbeprogram

For en måneds tid siden faldt jeg via douruns forum over mit-loebeprogram.dk og da jeg ikke selv havde nogen særligt håndgribelige træningsplaner, tænkte jeg at jeg ville prøve et program derfra.

Jeg er generelt sådan lidt for rebelsk til uden videre at acceptere at andre skal bestemme hvordan jeg skal tilrettelægge min træning og jeg skævede kun knap til "rigtige" løbeprogrammer, da jeg selv begyndte at løbe for et lille års tid siden.
Men Mit-Løbeprogram inddrager blandt andet mit Garmin GPS-ur og jeg syntes det kunne være sjovt at bruge lidt flere af urets funktioner end tid, distance og af og til pulsmålinger, som er det eneste jeg ellers hidtil har brugt uret til.

Allerførste testtur, "Lær uret at kende", var nu en ekstremt frustrerende oplevelse, idet man løb nogle korte 200m distancer i forskellige hastigheder og derved til overflod stiftede bekendtskab med urets kommanderende bippen og beskederne "Sæt farten op!" og "Sæt farten ned!" i displayet.
Det blev meget hurtigt meget irriterende at blive hundset sådan rundt med, men eftersom de efterfølgende ture var uden så korte intervaller og hurtige temposkift, glemte jeg irritationen og "Sæt farten op/ned" blev til venlige henstillinger.....eller forslag der godt kunne overhøres.

Tempoet på de forskellige typer løbeture bliver sat efter en 5 km-tid man opgiver ved oprettelsen og i løbet af programmet er der et par "form-tests" hvor man sætter en ny 5 (eller 10) km-tid, som resten af programmet så reguleres efter.

Jeg synes selv at jeg forbedrede mig ret hurtigt på tempoet..
Den første formtest var efter to eller tre uger og jeg løb de 5 kilometer "alt hvad jeg kunne" en morgen klokken halv syv.
Da jeg var halvvejs igennem løb jeg og tænkte lidt på, at det godtnok var svært (for mig) at mobilisere entusiasme nok til rigtigt at spæne sådan mutters alene ude i skoven så tidligt om morgenen, og selvom jeg slog min tidligere rekord på 5 km føltes det lidt som en tur i komfortzonen.

Efter første formtest fik jeg nye tider på mine løbeture.
"Almindeligt tempo" til mine sædvanlige ture lå derefter på 6 - 6.10 min/km og definitionen var at tempoet skulle "føles behageligt, uden at være hyggejogging". Jeg syntes det føltes ret så hygge-jogge-agtigt, men det kan jeg jo for det meste også godt lide.
På de ture hvor der forekom "langsomt tempo", var jeg dog ved at gå ud af mit gode skind over kravle-tempoet og kunne slet ikke løbe så langsomt.

Efter min "formtest" ved løbet i går, har jeg dog fået nye tider og jeg skal rigtigtnok lige love for, at der er kommet andre fartstriber på skoene!
"Almindeligt tempo" er nu 5.40 - 5.50 og dét er der ikke ret meget "hyggejogning" over for mig endnu. Men jeg er fortrøstningsfuld, for foreløbig har programmet formået at udfordre mig uden at tage modet fra mig, og dét er alligevel en ret så hårfin balancegang.

Min første tur i mit nye "almindelige tempo" er i morgen og på grund af et presset mandagsprogram, er jeg nødt til at løbe turen om morgenen.
Før ferien elskede jeg mine morgen-løbeture, men det har mildest talt været svært at finde mit godt begravede A-menneske frem efter genstart på arbejdet, så jeg er spændt på hvor hård turen bliver i morgen tidlig, selvom jeg som altid glæder mig til min løbetur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar